perjantaina, lokakuuta 14, 2005

Liikennekasvatusta

Olen jalankulkija. Ja pyöräilijä. Ja silloin tällöin autoilijakin. Ja mua ärsyttää pari juttua tässä "sodassa" jota käydään tienposkessa. Aihetta sivuavaa kommenttia löytyy mm. Kallioblogista ja Näkymä rannalta -blogista.

Tottakai lähtökohta on se, että pyörät pysyvät niille rakennetuilla pyöräteillä ja jalankulkijat omalla puolellaan. Ja sen jälkeen, että pyöräilijät siirtyvät autotielle mikäli pyöräkaistaa ei ole. Musta kuitenkin tuntuu kohtuuttomalta, että jos jalkakäytävälle ei olla rakennettu pyörätietä ruuhkaisimmilla alueilla, niin jalankulkijat alkavat valittamaan pienimmästäkin "rajanloukkauksesta". Tuntuu että jalankulkijat ajattelevat vain omaa napaansa ja haluavat pitää säännöistä (jotka ovat kuitenkin siis aivan keinotekoisia) sokeasti kiinni oli tilanne mikä tahansa. Minä minä minä. Ei se maksa teille paljoakaan jos hieman väistätte sivuun sen sijaan että levittäydytte tahallaan koko jalkakäytävän leveydeltä.

Kaikki ihmiset jotka kävelette joskus jalkakäytävällä. Ajatelkaapa hetki yleistä liikenteen sujuvuutta. Jos Sörnäisissä kaikki pyöräilijät pyöräilevät joka sekunti autotiellä syntyy sellaiset ruuhkat, että niiden selvittämiseen tarvitaan valtakunnansovittelijaa. Oletteko koskaan itse olleet auton ratissa kun kaistan tukkii pyöräilijä? Minä olen(ja varmasti moni muukin) eikä se ole mitenkään mukava tilanne, koska ei voi ottaa riskiä, että osuisi vahingossa pyöräilijään ohittaessaan tätä. Ja olen myös vielä useammin ollut se pyöräilijä joka tietää kuinka ikävä autoilijoilla on körötellä perässä ja kasata taakseen autojonoa, koska ohituspaikkaa ei oikein ole. Tällaisessa tilanteessa siirryn aivan mielelläni jalkakäytävälle ajamaan, mutta katson tietenkin että ajan hiljaista vauhtia enkä aiheuta vaaratilanteita.

Jos ei luontoaktivistijalankulkija(jollaiseksi itsenikin suurissa määrin lasken) muuten tätä asiaa ymmärrä, niin muistakaa että tämä autojen hidastelu muuten polttaa enemmän bensaakin, joten siitä ei ole kenellekään hyötyä. Paitsi niille suurille bensayrityksille tietenkin. Ja niiden optiomiljonääreille. Ja sama muuten koskee jalankulkijoiden tien ylitystä. Vaikka siinä se suojatie onkin maalattu jalkojenne juureen, niin ei se tarkoita, että sinne on pakko rynnätä päätä pahkaa ja pakottaa autot vetämään jarrut pohjaan. Toki jalankulkija on etuoikeutettu tässä vaiheessa, mutta ei se tarkoita että siitä etuoikeudesta pitäisi aina pitää kynsin ja hampain kiinni. Liikenne sujuu huomattavasti jouhevammin, jos katsotaan sopiva väli jossa tie ylittää. Usein autoilijat ovat myös reiluja ja tajuavat itse pysähtyä kun näkevät jalankulkijan odottamassa ylitysmahdollisuutta.

Ette te varmaankaan rullaluistelijaakaan sinne ruuhkaan heittäisi, vaikka nopeus pyöräilijällä ja luistelijalla on suunnilleen sama kun liikkeellä on paljon ihmisiä? Niin kauan kuin jalkakäytävällä käyttäydytään pyörän selässä hyvin, niin en näe siinä mitään ongelmaa. En luonnollisestikaan puolustele kaahailevia ja muista piittaamattomia pyöräilijöitä. He eivät ole penninkään vertaa parempia. Itsekäs ihminen on aina itsekäs ihminen.

Ja pyöräilijät voi herran jestas! Eikö teillä taas ole sen vertaa älyä päässä, että jos jalkakäytävälle on maalattu pyörä- ja jalankulkijakaistat, ja näette jalankulkijan hyppäävän esim. bussista ulos kävelläkseen kymmenen metrin päässä olevalle tien ylityspaikalle pyöräkaistan tienpuoleista reunaa pitkin, niin ette tajua olla soittamatta sitä kelloanne kuin viimeistä päivää, koska jalankulkija on väärällä kaistaleella? Se ei pyörän selässä ole kovinkaan kummoinen asia hieman kääntää sitä ohjaustankoa jotta pyörä kääntyy tyhjänä ammottavalle jalankulkijapuolelle. Senkin voin sanoa kokemuksesta.

Autoilijoita en edes jaksa tässä nyt alkaa läksyttämään, koska he ovat sylkykuppeina joka tapauksessa.

Tää maa (ja maailma) on menossa todella huolestuttavaan suuntaan jos kaikki jatkavat itsepäisesti vain omien asioidensa ajamista. Olisi jo korkea aika alkaa ajattelemaan asiaa myös toisten silmien läpi. Käyttäkää hyvät ihmiset edes vähän maalaisjärkeä. Laittakaa se kuuluisa hyvä kiertämään.